elu pariisis

teisipäev, märts 29, 2005

Prantslased ja maiad

Mul tuli nüüd meelde, mis ma tahtsin eile oma Pariisiskäigu muljetest kirjutada.

Nimelt on mai l?pus seal referendum, kas Prantsusmaa peaks EL konstitutsioonilise leppe poolt v?i vastu olema. Enamuses riikides, nagu ka Eestis, ajab valitsus v?i parlament ise vaikselt asja ära, aga seal korraldatakse referendum nö suurema legitiimsuse pärast. (Puht juriidiliselt v?ttes saaks Prantsusmaal ka vist pelgalt valitsus sellele lepingule alla kirjutada, aga nad ei julge. Ja m?nes m?ttes arvestades sealseid pikaajalisi demokraatlikke traditsioone, siis on see normaalne, et nad referendumi teevad.)

Niisiis, EI-kampaania on täies hoos. Plakateid on igal pool, ajalehed räägivad vaid sellest. Tuleb t?deda, et ühtegi JA-kampaania plakatit ma ei näinudki. Traagiline kogu selle kampaania ja referendumi juures on see, et p?him?tteliselt mitte keegi nn tavakodanikest (ja karta on, et ka pooled poliitikutest) ei tea ega saa aru, misasi see EL konstitutsioon on. Keegi pole kunagi seda lugenud ja tundub, et lühikokkuv?tte-artikleid tädi Maalile eriti ajakirjanduses ei ole. Seet?ttu on selles ei-kampaanias levinud igasugu idioot-loosungid, millel konstitutsioonilise leppega mitte vähimatki ühist ei ole. Markantseima näitena v?in tuua sellise: "Prantslased kaovad maapealt nagu maiad? Hääleta EI!".

Teiseks, v?imul olev valitsus on nii ebapopulaarne kui veel olla saab. Ja valitsus tundub praegu ainus olevat, kes JA-kampaaniat teeb. K?ik, kes opositsioonis on, teevad ei-kampaaniat, sest oma maine mitterikkumiseks ei tohi ju valitsusega ühte meelt olla.

Tänu valitsuse ebapopulaarsusele saab see referendum olema mitte konstitutsioonilise leppe kohta arvamuse avaldus, vaid sisepoliitiline protestihääletus. Kuna teema on kuum, siis sai inimestega vesteldud läinud nädalavahetusel. Keskmine prantslane arutleb nii: "Ma hääletan EI. Mul pole aimugi, mis asi see EL konstitutsioon on. Ma tean küll, et sellel ei ole konstitutsiooniga vist midagi ühist, aga Prantsusmaal on praegu ikkagi 5 miljonit töötut. Nii et ma hääletan EI." V?i siis et see va "ostuj?ud on ju nii hirmsasti langenud Prantsusmaal, nii et ma hääletan ei". V?i siis et "muidu poolakad ja slovakid tulevad oma odavaid teenuseid meile pakkuma, nii et ma hääletan ei".

Ma ei arvagi, et teistes riikides kodanikud targemad on selle EL konstitutsiooni koha pealt, Eestis veel vähem. Aga see Prantsuse näide on küll täpselt selline, et pööblil ei tuleks lasta ikka tähtsaid rahvusvahelise tähendusega otsuseid teha. Ei oskagi nagu midagi öelda. Lollus on piiritu.

Eks pärast 29.maid saab näha, mis sai.