elu pariisis

esmaspäev, veebruar 14, 2005

Rahajutt

Siin Slovakkias saan ma raha eurodes. Ja kuna ma muidugi eurodes poes maksta ei saa, siis pean seda kogu aeg kroonideks ümber vahetama. Tegelikult see eurodes mittemaksmine on ka selline kahe otsaga asi, sest näiteks turistiputkades sai suvel alati eurodes ka maksta. Ja kohalikus supermarketite ketis, Tescos, saab maksta eurodes, kui euro rahatäht ei ole rohkem kui 2 korda suurem ostusummast. Idee selles vist, et poeskäimine rahavahetuspunkti külastamiseks ei muutuks. Tegelikult oli aga seal supermarketis vahepeal kurss soodsam, kui pankades, mis on jälle omamoodi huvitav... Ma ei hakka üldse m?tlemagi k?igile nendele rahapesu t?kestamise rahvusvahelistele printsiipidele ja valuutavahetajate registreerimise kohustustele...

Aga mitte sellest ei tahtnud ma rääkida. Nimelt Eestis olin päris ära harjunud, et euro kurss on kogu aeg 15,66 ja mingit muret polnud. Aga Slovakkia kroon ei ole euroga kindla kursi alusel seotud. Ma ei teagi, mis valuutadega nad ennast v?rdlevad, aga tundub, et kohalik valuuta on selline üsna isepäine ja liigub, kuidas tahab ehk siis vastavalt kohalikele asjaoludele ja sündmustele. Kui ma siia tulin nii pool aastat tagasi, maksis 1 euro 40 kohalikku krooni. Räägitakse, et umbes aasta eest oli 1 euro eest koguni 45 krooni saanud. Tänaseks on kroon nii palju tugevnenud, et 1 euro eest saan vaid 37.50 korunat. Kusjuures muutus on toimunud peamiselt viimase 3-4 kuu jooksul. Loomulikult on see kohaliku keskpanga ärevaks muutnud. Nad on juba mitmeid krooni n?rgendamise abin?usid tarvitusele v?tnud, aga kroon muudkui tugevneb. Samas laenuintresse nad pole veel t?stnud. Ma küll rahapoliitikast väga palju ei tea, aga kui valuuta väga kiiresti tugevneb, siis majandusele see väga hea ei pidavat olema. Niisiis keskpank muudkui sekkub ja otsib vahendeid krooni n?rgendamiseks, krooni kurss muudkui t?useb... Euro vastu eelmisel aastal umbes 6 %, dollari vastu koguni 13 %. Hea, et mul raha dollarites pole!

K?ige selle tulemus on, et Slovakkia keskpanga eelmise aasta tulemus oli 40 miljardit SKK ehk 1 miljard EUR kahjumit. Ma küll ei tahaks väga uskuda, et need numbrid just nii suured olid (äkki neil ajakirjas läksid t?lkimisega nullid sassi), aga isegi kui see 1 miljon eurot oleks, see on ikka hullult suur. Parandage mind, kui ma eksin, aga mul ei tule meelde, et Eesti Pangal üldse m?ni aasta kahjumiga oleks l?ppenud...

Muidugi ega Slovakkia enne 2009-t euroga ka ei liitu.

Tahtsingi öelda, et Eestis on ikka super-valuutakomitee-rahapoliitika :)