elu pariisis

esmaspäev, oktoober 17, 2005

Liberaal

Pariisis oli ikka veel suvi, 25 kraadi sooja. Inimesed käisid t-särkide väel. Mina, kes ma oma kurguvaluhirmus k?ik paksud riided selga olin ajanud, tundusin ikka täiesti tobe oma salli ja kampsuniga. Hea, et keegi ei teadnud, et mul mantel ka kaasas oli.

Nüüd ma tean, mis üritus see 3J on - Hullud päevad! Jaa, ma sain ka oma hullud päevad kätte. Tegelikult tahtsin lihtsalt uut seelikut osta, aga näed siis, kuhu sattusin. Muuhulgas avastasin ka, et seelikuid lihtsalt enam ei müüda. No juba 2 kuud otsin, ei ole siiani saanud. Viimaks otsustasin, et noh, kui seelikut ei saa, tuleb siis püksid osta. Lühikesed püksid viikide ja käänistega. Hullult moekas tsikk olen nüüd :) Kes näeb, see näeb.

Muidu arutasime veel seda, et kas see, et linnas (Pariis vs Tallinn) taksojuhtide litsentside arv on piiratud, on majanduse jaoks hea v?i mitte. Mina oma liberaalsest (no vähemalt kunagi oli) Eestist tulnuna leian, et k?igil peaks olema ?igus turule siseneda (isegi, kui selle litsentsi eest mingit tasu peaks küsitama), aga olukord, kus linnas on 1000 v?i 10 000 litsentsi ja rohkem taksosid ei saagi lihtsalt olla, on eriti n?me ja turgu rikkuv. Prantsusmaal on aga taksojuhtide ametiühing, mis lobistab selle heaks, et taksosid liiga palju ei oleks. Sest k?ik töötud taksojuhiks hakkaksid, saaks liiga palju taksosid ja siis taksojuhid vaesekesed ei suudaks konkurentsis ellu jääda ja jääks üldse nälga. Ega konkurents kui selline ei tähenda ju, et taksokilomeetri hinda ometi odavamaks tuleks lasta.

Ehh, k?ik need prantslased, kellega ma räägin, on omast arust väga liberaalse majandusvaatega. Ainult et kasvatus on meil nii palju erinev, et ühistranspordi erastamine on nende jaoks maailma l?pp.

Prantsuse keele tundides, kus ma nüüd siin Belgias käin, on koos nn uued riigid (baltikum, horvaatia) ja vanad (saksamaa, austria, UK), lisaks veel prantslasest ?petaja. Ja kui jälle need maksu ja sotsiaalküsimused pihta hakkavad, siis meid ida-eurooplasi vaadatakse nagu hulle, kui räägime, et t?esti on v?imalik, kui tulumaks on 19 % ja kui pensioni kogutakse erafondi ja kui ei ole vaja 2 aastat inimest riigi kulul üleval pidada pelgalt selle pärast, et ta 2 aastat töötas ja siis töötuks jäi.
Lahe :)