elu pariisis

esmaspäev, november 15, 2004

Reedel käisin ma kuulamas Schuberti Surm ja Tüdruk keelpillikvartetile, mis oli ülimegalahe. Kontserdi teine osa oli üks prantsuse moodne helilooja Jean Francaix, kellest ma midagi ei tea. Keelpillikvartett ja klarnet. Üldiselt, nii kui need sekundid (akordid, sekundid, kes solfeedzhos käis, see teab) tulema hakkavad, on kohe teada, et tegu vähemalt 20. sajandi teise poole heliloojaga. Ja kui veel iga viiul ise viisil mängima hakkab... Aga muidu oli väga vinge. Ja ülimalt meelikosutav, üks klassikakontsert.

Laupäeval käisin Austrias Rooma muuseumis. Roomlased, st Marcus Aurelius veetis 2 ja pool aastat Austria praeguses pärap?rgus, minust vaid poole tunni autos?idu kaugusel. Ja muuseum on hästi lahe. Roomlased olid ikka mega tüübid, v?tmeid tegid selliseid, et hoia ja keela, salajasemad v?tmed olid s?rmusena s?rmes kantavad. Ehetest ma ei räägigi. Kameed ja k?rvar?ngad; kuld, h?be, pronks.

Eile külastasin lähedalasuvat sanatooriumi, v?tsin väävlivanni. Järjekordne maaseest tulev mineraalidega sooja vee allikas. Pidi liigesehaiguste vastu väga t?hus olema. Aint haises, mis hirmus. M?elge ise, väävlivesi. Aga huvitav ikka. Nii et saatke k?ik vanaemad-vanaisad Piestani-sse. Enamus on siin muidugi sakslased-austerlased ja araablased. Jajah, kuuldavasti oli araabia prints sellesse sanatooriumisse hulga raha investeerinud ja nüüd saadab oma kaasmaalasi siia puhkama-ravile. Muidu Slovakkias araablasi ja tsurasid ei näe (umbes nagu eestiski, ega nad vaesesse arenguriiki eriti ei tule), aga Piestanis oleks nagu teise riiki sattunud. Teine kontingent, mehed j?lguvad omaette, naised oma pearättides omaette. Teine kultuur, mis teha.

Mis tuletab mulle meelde et nägin bbc pealt üht saadet Inglismaal elavate moslemite kohta. Tüdruk kannab pearätti, nii et aint silmad vaevu välja paistavad, ise on rahul. Käis ülikoolis, rääkis korralikku inglise keelt, jne. Kui reporter küsis, et aga miks sa ikkagi kannad seda, inglaste arvates takistab see pearätimood moslemite integreerumist. Selle peale vastas tütarlaps väga raevukalt, et integreerumine peaks toimuma kahes suunas ja miks britid ei v?iks moslemiühiskonda integreeruda.... Nojah, mul ei ole lihtsalt s?nu. Tüübid ei saa aru, et nemad on need, kes on teise kultuuriruumi tulnud. Ma ei väsi kordamast, et kui ma läheks araabiariiki, siis ma integreeruks seal nii kuis jaksaks. Aga kui tüübid tulevad Euroopasse, siis siin kehtivad Euroopa reeglid. Ja mitte moslemireeglid. Ja Euroopas ei pea eurooplased moslemiteks hakkama pelgalt sellepärast, et moslemid siia on otsustanud kolida.

Nagu ma kunagi mingit arvamust lugesin: araablased on tulnud Euroopasse suuresti selle ettekäändega, et oma koduriigis neid kiusatakse taga ja nad ei suuda elada totalitaarses rezhiimis. Et nad tahaksid euroopalikus demokraatlikus ja inim?igusi kaitsvas riigis elada. Nüüd nad on siin, ja tahavad meie demokraatliku ja inim?igusi respekteeriva süsteemi muuta selleks samaks moslemisüsteemiks, kust ise "p?genesid". Vastikud silmakirjatsejad.

Arafati matustest ma ei räägigi. Tsirkus Barcelona. Tegelt oli hästi naljakas. Kaugelt vaadata :)